245 views 2 comments

Het kaf en koren van pilot season 2010: ‘Nikita’

door op 20-09-2010

Voor televisieliefhebbers is september elk jaar een spannende periode. Dit is namelijk de tijd dat in Amerika alle nieuwe televisieseries uitkomen. Series waar van een deel maar een paar afleveringen zullen komen. Van andere nieuwelingen zullen wij één seizoen krijgen. Maar elk jaar zijn er toch ook series bij die jaren een onderdeel van ons leven zullen worden. Film Abides zit de gehele week aan de buis gekluisterd en haalt de krenten uit de pap. Welke series moet je volgen, en welke moet je mijden als een enge ziekte?

Nikita (The CW), drama, actie, 42 minuten.

In 1990 maakte Luc Besson de film La Femme Nikita, waarin de veroordeelde Nikita een nieuwe identiteit krijgt en wordt getraind tot geheime moordmachine. Televisieserie Nikita is niet de eerste serie die goed naar Besson’s film heeft gekeken. Eerdere voorbeelden waren bijvoorbeeld Alias en Dollhouse. The CW’s Nikita doet regelmatig dan ook denken aan deze series. Iets wat, laten we eerlijk zijn, alleen maar een compliment kan zijn.

Nikita wordt gespeeld door Maggie Q. Wij leren haar kennen als een verbitterde vrouw die op wraak zint. Jarenlang heeft ze gedaan wat ze moest doen en gemoord voor een hoger doel, wat dat doel dan ook moge zijn. Nu werkt Nikita voor zichzelf in een poging haar voormalige werkgever uit te schakelen.

In een slimme tweede verhaallijn leren wij ook het begin van alle ellende kennen. Alex (Lyndsy Fonseca) wordt van straat geplukt en staat aan het begin van de training die Nikita maakte tot wat ze nu is. Het is een slimme truc van de serie waardoor voorkomen wordt dat er al te veel uitgelegd hoeft te worden over het verleden van Nikita. Want uitleg is hard nodig. Dat Nikita op wraak zint mag duidelijk wezen. Maar waarom? En op wie eigenlijk? Uit de pilot wordt nog weinig duidelijk.

Nikita is een emotieloze machine met een missie, Alex wordt juist gedreven door emotie. Ook van deze twee uitersten maakt Nikita effectief gebruik. Nikita is een rol die fysiek erg veel eist, en of het nu in een avondjurk is of een bikini, Maggie Q overtuigt hier met vlag en wimpel. Ook Fonseca valt positief op. Na haar rol in Kick-Ass en de jarenlange inhoudsloze rol in How I Met Your Mother als de dochter van Ted, zou dit zo maar de rol kunnen worden waar ze zich echt kan bewijzen als actrice. In de pilot levert ze alvast sterk werk af.

De cast wordt aangevuld met Xander Berkeley, die voor de zoveelste keer in de huid mag kruipen van de strenge regeringsbaas. Als side-kick heeft Berkeley Shane West bij zich, die in de pilot het minste indruk maakt, maar naar het lijkt in de toekomst nog voldoende verhaallijn gaat krijgen om zich alsnog te bewijzen.

Het ziet er naar uit dat Nikita vrijwel geen losstaande afleveringen zal krijgen. Waar het heen zal gaan is voor mij nog geheel onduidelijk, maar de pilot overtuigt voldoende om te kijken hoe de serie zich zal ontwikkelen. Hopelijk krijgt Maggie Q in de rest van het seizoen wel meer substantie dan enkel lukraak mensen omleggen, want hoewel die scènes er erg goed uitzagen, de verhaallijn van Fonseca is degene die mij naar binnen heeft getrokken.

• Emiel

Heb nu de eerste 11 afleveringen gezien en bij best wel een fan geworden. Al vond ik Peta Wilsons Nikita wel beter en spannender om naar te kijken. Roy Dupuis is daar ook veel meer overtuigend als Michael.

• kel

Briljante serie!! Ben helemaal verslaafd :) Nikita en Alex are kicking total ass, de actiescenes zijn super! Bovendien is Alexs verhaallijn erg goed gemaakt en ontzettend heftig.

Iedereen die dit niet kijkt mist de beste serie van het jaar!!