4634 views 0 comments

Breaking Bad – Seizoen 1 (2008)

door op 03-02-2011

Er zijn al drie seizoen van gemaakt, en elk seizoen wordt weer overladen met prijzen. Ook reacties om me heen zijn altijd lovend, toch had ik me er tot voor kort niet toe kunnen zetten de serie eens te bekijken. Gelukkig maar, zo zie ik nu in. Breaking Bad is een serie waar elke week wachten op een volgende aflevering een martelgang is. Enerverende kwaliteit van de bovenste plank. Het eerste seizen heb ik vrijwel non-stop uitgekeken. En ook het schrijven van deze recensie valt me zwaar, veel liever kijk ik verder naar seizoen 2.

Breaking Bad is het verhaal van Walter White, een goede man die het slechte pad op gaat om zijn familie te kunnen onderhouden. Aan het begin van de serie is Walter net 50 geworden. Hij doceert scheikunde op de middelbare school. In de avonduren klust hij bij als autowasser. Er zit weinig leven in Walter, tot hij hoort dat hij een terminale variant van longkanker heeft. En dat terwijl hij nog nooit van zijn leven heeft gerookt. Walter besluit zijn kennis van scheikunde te gebruiken om de perfecte crystal meth te maken, zodoende kan hij zijn gezin ook nog na zijn dood onderhouden. Maar met de drugshandel komt al snel veel meer kijken dan een beetje scheikunde.

Het uitgangspunt van Breaking Bad doet denken aan Weeds, een serie waarin Mary-Louise Parker een huisvrouw slash drugsdealer speelt.  Maar Breaking Bad blijkt al direct in de eerste aflevering een geheel andere draai aan het uitgangspunt te geven. Weeds is toch vooral een komedie over het leven in de rijke Amerikaanse buitenwijken. Daarbij had de hoofdpersoon van Weeds ook nog morele remmingen als het ging om verkoop aan kinderen. Breaking Bad doet dergelijke consessies nergens. Niet alleen draait het dit keer om een veel zwaardere drug (meth in tegenstelling tot wiet in Weeds), het maakt Walter ook niet uit waar zijn product eindigt. Hij heeft geld nodig, punt.

Dit is allemaal goed en wel, zolang Walter zich enkel met de chemische kant van de handel bezig houdt. Maar dat gaat de eerste aflevering natuurlijk al mis. Het is hier waar we, zoals met zoveel kwaliteitsdrama´s van de afgelopen jaren, het grote voordeel van televisie ten opzichte van film zien. Als Walter voor de moeilijke keus komt te staan of hij een gevaarlijke drugshandelaar moet vermoorden, neemt Breaking Bad hier een hele aflevering de tijd voor.

Dergelijke scènes zijn prachtig geschreven, maar hun succes hebben ze vooral te danken aan het geweldige acteerwerk van Bryan Cranston. Cranston’s Walter gaat van een man wiens lichaam leeft en geest stervende is, van een man wiens lichaam sterft en wiens geest tot leven komt. Walter is machteloosheid door de ziekte, maar tegelijkertijd vindt hij kracht door zijn lot in eigen handen te nemen. Cranston weet dit verbluffend te vertolken.

De extra’s die bij de dvdbox worden bijgeleverd zijn aardig, maar standaard. Enkele verwijderde scènes, een aantal audiocommentaren bij afleveringen en beeldmateriaal van de audities van de cast zijn leuk om te bekijken, maar voegen weinig aan de serie toe. De korte fragmentjes onder het kopje “Inside Breaking Bad” zijn wel leuk. Sommige fragmenten gaan dieper op de serie in, zoals het fragment over de vele verwijzingen die de serie heeft naar de favoriete films van de makers. Andere fragmenten draaien om de regelmatig in de serie terugkerende witte onderbroeken van Walter. Je moet er van houden, en de cast en crew van Breaking Bad doen dit zeker.

Breaking Bad mixt een uniek uitgangspunt, fascinerende en botsende personages, onverwachte wendingen en een perfecte balans tussen grimmige realiteit met een soms komische smaak. Het is de perfecte scheikundige formule voor een uitermate verslavende serie. De crystal meth onder de televisieseries, maar dan ook nog goed voor je.

Serie
Extra’s