250 views 0 comments

Prime Suspect [Pilot]

door op 24-09-2011

Film Abides bespreekt alle nieuwe televisieseries van dit seizoen, met vandaag Prime Suspect.
Voor al onze recensies van “pilot season 2011″
zie hier.

Prime Suspect is een politiereeks over het werk van de detectives op de afdeling moordzaken in New York. Nog een politiereeks? Hebben we er al niet genoeg? Toegegeven dat deze serie niet veel nieuwe elementen toevoegt aan de bestaande formule. Maar als de rest van de serie hetzelfde niveau haalt als de pilot, wordt dit één van de beste politieseries van het moment. Dat is vooral te wijten aan de terugkeer naar het ‘echte’ politiewerk. Het gaat vooral over het werk van de detectives zelf: interviews, plaatsonderzoeken, zoeken naar aanwijzingen en antwoorden verzamelen. Zonder te focussen op het forensische gedeelte (want dat gaat in het ‘echt’ veel trager dan op televisie, geeft men ons nog mee).

Mario Bello gaat terug naar haar televisieroots (ze werd ooit gelanceerd met E.R.) en neemt de hoofdrol voor haar rekening. Ze is een detective die haar plaats moet zien te veroveren in een harde  mannenwereld. Ze krijgt van de mannelijke collega’s geen kansen, maar heeft het grote voordeel briljant te zijn in wat ze doet zodat de collega’s haar niet lang kunnen blijven negeren. In de pilot gaat ze op zoek naar een brutale verkrachter en moordenaar. Ze krijgt deze zaak pas toegewezen nadat de eerste detective sterft aan een hartaanval. Dat zet bij sommige collega’s nog meer kwaad bloed, maar door te volharden, krijgt ze de zaak opgelost en verdient ze automatisch het respect van de (meeste) collega’s.

In de jaren ’90 was Prime Suspect een reeks van Britse miniseries en TV films met Hellen Mirren in de rol van detective.

Er was eigenlijk maar één ding in de pilot matig en dat was de hoed. Daar wordt nogal nadrukkelijk de aandacht op gevestigd, maar die draagt niet bij tot haar geloofwaardigheid. De rest van haar personage werd perfect uitgewerkt. We weten na de pilot wie ze is, wat ze kan en waar ze voor staat. Ze is eerlijk, rechtuit, slim en neemt geen gezeik van niemand. Ze gaat recht op haar doel af en rust niet tot ze haar doel bereikt. Het is voor haar mannelijke collega’s moeilijk om bij te houden. Soms gaat ze té snel té hard en dat wordt haar bijna fataal.

Achter de beelden loopt een knappe soundtrack. Hopelijk gaan ze die behouden, want dat draagt bij tot het stoere imago van de serie. Tussen elke scène krijgen we een luchtbeeld van New York te zien. Dat geeft je dan weer het gevoel dat je middenin de drukke stad zit.

Het doet deugd om nog eens een realistische politiereeks te zien te krijgen die niet zomaar gemakkelijke aanwijzingen laat rondslingeren om sneller tot de oplossing te komen.