1222 views 1 comment

Once Upon a Time [Pilot]

door op 22-10-2011

Once Upon a Time is de tweede serie die binnen drie dagen in première gaat met als thema sprookjes. Sterker nog, deze serie en Grimm – de concurrent – plaatsen allebei de oh zo bekende sprookjesfiguren in het heden en spelen met het concept dat we dagelijks omringd zijn door de hoofdpersonen van de verhalen uit onze jeugd zonder dat wij (of in sommige gevallen, zijzelf) dat weten.

Lang, lang geleden – of eigenlijk pas 28 jaar geleden – trouwt Sneeuwwitje (Ginnifer Goodwin) haar droomprins. Het huwelijk wordt echter wreed verstoord door de boze heks, wie anders? Zij dreigt alle genodigden (onder wie we Roodkapje, haar oma en uiteraard de zeven dwergen herkennen) te zullen verbannen naar een klein stadje in Maine waar ze – zonder te weten wie ze zijn of waren – de rest van hun leven moeten doorbrengen.

De inmiddels zwangere Sneeuwwitje blijft over dit dreigement piekeren en wil zekerheid. Gelukkig zit in één van de cellen van het kasteel een zekere Repelsteeltje (de perfect creepy Robert Carlyle) opgesloten die de toekomst kan voorspellen. Hij vertelt dat de vloek niet is tegen te houden, maar dat het ongeboren kind de oplossing kan bieden. Wanneer zij 28 jaar oud is zal zij de weg naar de sprookjesfiguren terug moeten vinden en dan kan de laatste slag van de strijd tussen goed en kwaad beginnen.

In het heden leeft Emma Swan (Jennifer Morrison), 28 jaar oud. Het zal geen verrassing zijn wie zij in werkelijkheid is. Door een vreemd jongetje dat zegt haar zoontje te zijn wordt ze naar het plaatsje Storybrook in Maine gelokt. Daar zien we opnieuw de figuren uit de sprookjestijd. Sneeuwwitje is een lerares, de boze heks de burgemeester en oma en Roodkapje runnen de lokale Bed and Breakfast.

De serie weet perfect de twee verhaallijnen door elkaar te weven. Daarbij laten de makers ook niet gelijk volledig in hun kaarten kijken; nog lang niet alle sprookjesfiguren hebben een alter-ego in het heden en ook andersom lopen er figuren in Storybrook rond van wie (nog) niet duidelijk is wie zij werkelijk zijn. Dat maakt het nog onduidelijk wie te vertrouwen is en wie niet, want zoals het echte sprookjes betaamt; je bent of super-super-super-goed (Sneeuwwitje doet vrijwilligerswerk in het ziekenhuis) of in- en in-slecht (de boze heks is zelfs intens onaardig tegen haar pleegkind).

Daarbij doet Once Upon a Time precies goed wat Grimm laat liggen; het verhaal krijgt een achtergrond en voelt daardoor rijker aan. Waar Grimm zoveel mogelijk probeerde uit te leggen laat Once Upon… een flink aantal vragen onbeantwoord, waardoor het aantrekkelijker wordt om de hele serie te volgen. Tel daar betere special effects, acteurs met meer charisma en veel betere dialogen bij op en je kunt zeggen dat dit de voorlopige winnaar is.

Daarmee is Once Upon a Time op de valreep de meest interessante nieuwe serie van dit seizoen. Enige gevaar is dat het maar één seizoen interessant weet te blijven. Wat mij betreft dus 1-0 voor Once Upon a Time, maar het zou niet de eerste keer zijn dat de mindere serie het redt terwijl de betere alsnog wordt geannuleerd. Hopen dat dit sprookje voor de kijkers dus een happy end krijgt.

• Smaug64

er bestaat ook al een (engelstalig) boekenserie the sisters grimm van Michael Buckley….