235 views 0 comments

Warehouse 13 – Seizoen 1 (2009)

door op 17-10-2010

Sommige objecten zijn te gevaarlijk om zomaar rond te slingeren. De bijbelse Ark van het Verbond bijvoorbeeld. Deze zou legers onverslaanbaar maken, maar in de verkeerde handen dodelijke gevolgen hebben. Logisch dan ook dat de Ark aan het einde van Indiana Jones film Raiders of the Lost Ark netjes achter slot en grendel verdween in een geheim pakhuis. Warehouse 13 heeft zich overduidelijk laten inspireren door dit memorabele slotakkoord van de eerste Indy. De serie draait volledig om een dergelijk pakhuis, en dit resulteert in een lichtelijk vermakelijke serie die zichzelf gelukkig niet te serieus neemt. Warehouse 13 heeft geen grote pretenties, maar maakt helaas zelfs de lage pretenties niet helemaal waar.

Pete Lattimer en Myka Bering zijn twee jonge topagenten van de Geheime dienst. Pete is nonchalant en volgt voornamelijk zijn gevoel, Myke is serieus doet alles volgens het boekje. Als ze tijdens een feestelijke opening van een museum een aanslag op de president verijdelen, krijgen ze beide promotie. Of althans, promotie? Ze worden overgeplaatst naar Warehouse 13, een geheime loods in de woestijn van Zuid-Dakota waar mysterieuze en gevaarlijke objecten worden opgeslagen zodat mensen zoals u en ik er niet mee aan de haal kunnen gaan.

In Warehouse 13 wordt met de scepter gezwaaid door de excentrieke Artie Nielsen (gespeelt door de altijd briljante Saul Rubinek). Artie heeft al dusdanig lang de taak om op de geheime loods te passen dat hij de realiteit enigszins uit de ogen is verloren en niet heel gemakkelijk is in de omgang. Dit levert een dynamiek op tussen de drie hoofdrolspelers die direct doet denken aan Fringe, die met vrijwel exact dezelfde personages van start ging, maar vooral Artie is leuk genoeg om dat snel te doen vergeten.

Het werk waar Pete en Myka vervolgens mee worden opgezadeld blijkt al snel weinig met archivaris te maken te hebben. Het is eerder de aardse (want hier gelukkig geen buitenaarde fratsen) variant van The X-Files. Steeds weer moeten de twee op pad om weer een nieuw bizar object op te sporen of een nieuwe gek onschadelijk te maken.

De eerste helft van het seizoen kabbelt op deze wijze vrij oninteressant voort. De verhaallijnen zijn matig, de special effects pijnlijk amaturistisch en de dialogen flauw en cliché. Toch lukt het Warehouse 13 toch om ons langzaam sympathie te doen ontwikkelen voor zijn personages. Vooral de scènes met Artie zijn vermakelijk, hij is tenslotte de enige die constant in de loods rondloopt, wat toch het leuke uitgangspunt van de serie was. De delen waar Pete en Myka nieuwe objecten opsporen zijn weinig vernieuwend en nauwelijks de moeite.

Halverwege het seizoen gaat de kwaliteit gelukkig flink omhoog als twee nieuwe personages geïntroduceerd worden. De eerste is Claudia Donovan, een slimme tiener die door Artie onder zijn hoede wordt genomen. Claudia dient vooral om Artie en de loods meer aandacht te kunnen geven, wat eigenlijk ook de enige reden is dat ze niet al snel irritant wordt. De tweede toevoeging is James MacPherson, ex-werknemer van Warehouse 13 en aartsvijand van Artie.

De toevoeging van Claudia en MacPherson maken van de laatste afleveringen van het eerste seizoen opeens toch de moeite. MacPherson maakt de speurtocht naar gevaarlijke objecten boeiend en zorgt voor een welkome overkoepelende verhaallijn. Claudia zorgt er voor dat Warehouse 13 eindelijk goed gebruikt wordt. Want hoewel de loods vol staat met levensgevaarlijke objecten, eigenlijk is het toch vooral een prachtige speeltuin met geweldig speelgoed, en daarmee werd voor haar komst veel te weinig gespeeld!

De toch al kleine DVD box van seizoen 1 is helaas ook in haar extra’s erg minimalistisch. Bij enkele afleveringen zijn verwijderde scènes te vinden, die meestal ook terecht niet in de afleveringen terecht zijn gekomen. Verder hebben verschillende afleveringen een audiocommentaar, die helaas niet veel meer bieden dan veel complimenten over en weer. En echt complimenten verdient de serie nog niet. Dit zal in seizoen 2 hopelijk veranderen, het slot van seizoen 1 belooft in ieder geval erg veel.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het ter beschikking stellen van het recensie-expemplaar.
Deze recensie verscheen ook bij
Filmorama.nl